5 Ağu 2015

SU BÖREĞİ

su böreği nasıl yapılır

Öyle bir işe kalkıştım ki vazgeçsem kendi kendimi yiyeceğim, vazgeçmesem yorgunluktan ölüp biteceğim. Hayatım boyunca saatlerce hamur açıp börek yapan teyzelere üzülüp neden bu kadar yorulurlar diye kendi kendime düşünmüşümdür. Yıllar sonra aynı işe benim de kalkışma ihtimalim 'milyonda bir'di sanırım. Blogum sayesinde asla yapmam dediğim şeyleri yapar oldum.

Peki el açması börek yapma fikri nereden çıktı?
'Patlıcan' isimli blogun sahibesi Hilal Tayfun, yaptığı böreğin altına yorum yazarak herkesi el açması börek yapmaya davet etmişti. Ben de heyecanla 'el açması börek yapan erkek blogger olurum' diye yorum yapmıştım. Birçok kişi börekleri yapıp yayınladı, ben de biraz gecikmeli de olsa işe koyuldum.


Su böreği hamurunun tarifine baktığımda el yapımı makarna hamurundan çok farklı olmayan bir hamur tarifiyle karşılaştım. Talimatlara uyarak hamurumu yoğurdum, dinlendirdim, hamuru tekrar yoğurup dinlendirdim. Bu işlemi iki defa daha tekrarladıktan sonra hamuru 12 eşit parçaya böldüm. Hamurumu merdane ile açabildiğim kadar açtıktan sonra oklavaya geçtim.

Hayatımda ilk defa oklava kullandım. Peki oklava nasıl kullanılırdı? Oklavayla hamur açan teyzeleri izlerken aklımda kalan en önemli detay, hamuru oklavaya sarıp hamurun üzerine bastırarak inceltiyor olduklarıydı. Bunun dışında hamurun birbirine yapışmasını önlemek için de sürekli hamuru açıp nişasta serperek yeniden oklavaya sarmaları, su böreği yaparken atlanmaması gereken en önemli püf noktalarıydı.

Birkaç hamuru üst üste koyup açma yeteneğine sahip teyzeler olsa da ben hamurlarımı teker teker açtım. Hamurları açtıktan sonra hamuru haşlama işi de başlı başına bir olay. Kaynayan suya hamuru atıp hamurun haşlanma sırasında birbirine yapışmasına engel olmak için hamuru tek tek yavaş yavaş suya atmak çok önemli. Hamurunu yeterince ince açamadıysanız hamurunuz haşlanırken kalınlaşıp sert bir hamura dönüşebilir.

su böreği


Sabah 8'de yapmaya başladığım su böreğim öğleden sonra 3'te hazırdı. Tam 7 saat uğraşıp börek yapmak biraz delilik olsa da su böreğini yediğim zaman bundan sonra heryerde su böreği yiyemeyeceğimi anladım.

SU BÖREĞİ TARİFİ

- 20 dilim için


Malzemeler
  • 600 gram un (4 + 1/4 su bardağı)
  • 6 yumurta
  • 18 gram tuz (1/2 yemek kaşığı + 3/4 çay kaşığı)
  • 250 gram mısır nişastası (2 su bardağı)
  • 200 gram beyaz peynir
  • 175 gram tereyağı (1/2 su bardağı + 4 yemek kaşığı)
  • 1 çay kaşığı tuz (hamuru haşlamak için)
Yapılışı
  1. Un ve tuz orta boy bir kapta karıştırılır. Karışan unumuzun ortasını açıp yumurtalarımızı unun ortasına kırıp yoğurmaya başlıyoruz.(yoğurma işlemini yaparken yumurta ve unu öncelikle yavaş yavaş karıştırarak başlıyoruz)
  2. Hamurumuzu 4-5 dakika yoğurduktan sonra top yapıp 15 dakika dinlendiriyoruz. Hamurun kurumasını önlemek için üzerine nemli bir bez yerleştiriyoruz.
  3. Hamurumuz 15 dakika dinlendikten sonra hamuru yaklaşık 20*30 santim boyutlarında elimizle açıyoruz.(açma işlemini hamurun üzerine iki elimizin 4'er parmağımızı bastırarak yapıyoruz) Hamuru açtıktan sonra iki ucunu ortada birleştirip katlıyoruz. Katladıktan sonra tekrar 15 dakika daha dinlendiriyoruz. Bu işlemi 2 defa daha uygulayıp hamurumuzu hazır hale getiriyoruz.
  4. Hazır olan hamurumuz elle rulo şekline getirip 12 eşit parçaya bölüyoruz. Böldüğümüz hamurları avucumuzun içinde yuvarlıyoruz. Yuvarladığımız hamurları nişastaya batırıp bir kenarda bekletiyoruz.
  5. Nişastaya buladığımız hamurlardan bir tanesi alıp merdane ile yavaş yavaş dairesel olarak, hamuru sürekli alt üst ederek açıyoruz. Hamurumuzu merdane ile 15 santim çapına getirdikten sonra oklava ile hamuru açmaya devam ediyoruz. Hamuru açarken arada hamurun durumuna göre nişasta serpiyoruz. Hamura nişasta serpmezsek hamur oklava ile açılırken yapışabilir. Hamurumuzu oklava ile incecik olana kadar 55-60 santim çapında daire olana kadar açıyoruz.(merdane kullanırken dikkat etmemiz gereken unsurların başında hamuru her defasında sonuna kadar açıp tekrar merdaneye sarmamızdır. Bunun dışında hamura çok nazik davranmak ve zedelenmesini önlemek çok önemlidir. Hamurun yırtılması böreğimizin kalitesini düşürebilir. Merdaneye hamurumuzu sarıp elimizle hamura bastırıp yanlara doğru iterek hamurumuzun genişlemesini ve incelmesini sağlıyoruz.)
  6. Açılan hamurumuzu 4'e katlayıp nemli bir havlunun içine yerleştiriyoruz. Tüm hamur parçalarına aynı işlemi uygulayıp hamurlarımızı hazırlayıp hamuru pişirme aşamasına geçiyoruz.
  7. 40*30 santimlik fırın tepsimizi hazırlıyoruz. 
  8. Tereyağımızı küçük bir tencereye koyup kısık ateşte kaynama noktasına gelmeden eritiyoruz. Eriyen tereyağımızın içine yağ fırçamızı koyup hazırlıyoruz.Fırın tepsimizin tabanına hafifçe tereyağı sürüyoruz.
  9. Büyük bir kaba su doldurup içine bol miktarda buz atıyoruz.
  10. Büyük boy bir havluyu tezgaha serip hazırlıyoruz(pişen hamurları kurutmak için)
  11. Evdeki en büyük tencereye su doldurup içine 1 çay kaşığı tuz atarak kaynama noktasına getiriyoruz.
  12. Kayna noktasına gelen suyumuza ilk hamur parçamızı atıyoruz. Hamuru suya atarken önce hamurun ucunu daha sonra geri kalan kısımlarını yavaş yavaş sokarak atıyoruz. Hamuru buruşturup suya atarsak hamur birbirine yapışıp inceliğini ve özelliğini kaybedebilmekte. Her seferinde sadece 1 adet hamuru haşlıyoruz.
  13. Kaynar suda  45-50 sanine haşladığımız hamurumuzu sudan kevgir ve süzgecin yardımıyla çıkartıp soğuk suyun içine atıyoruz. Soğuk suda 15-20 saniye beklettikten sonra hamuru havlumuzun üzerine atıp üzerine havlu ile kapatıp kurutuyoruz. Havlu ile hafif hafif bastırarak hamuru kuruttuktan sonra hamurumuzu tepsimize yerleştiriyoruz. Hamuru tepsiye hafif dalgalı olarak yerleştiriyoruz.
  14. Tepsiye yerleştirdiğimizi hamurun üzerine fırça ile tereyağı sürüp 2. hamuru haşlama işlemine başlıyoruz. 2. hamuruda haşlayıp soğuksuya daldırıp kuruttuktan sonra ilk hamurun üzerine yerleştirip tekrar tereyağı sürüyoruz. Aynı işlemleri 6 kat hamur olana kadar tekrarlıyoruz.
  15. 6. hamuru yerleştirip üzerine tereyağı sürdükten sonra üzerine elimizle parçaladığımız peyniri serpiyoruz.
  16. Peyniri serptikten sonra kalan 6 adet hamurumuzdan ilkini  haşlayıp soğuk suya daldırıp kuruttuktan sonra peynirin üzerine dalgalı olarak yerleştirip tereyağı sürüyoruz. Kalan 5 hamurda sırası ile bu işlemleri uyguluyoruz. Son kat hamuru haşlamaya başlayınca fırını 175 derecede çalıştırıyoruz. Böreğimizin son katını yerleştirip üzerine tereyağı sürdükten sonra fırına atıyoruz. Fırında 20 dakika böreğin üzerin kızarana kadar pişiriyoruz. 
  17. Pişen böreğimizin üzerine temiz bir havlu serip 15 dakika beklettikten sonra böreğimizi dilimleyip servis ediyoruz.
Sonraki Kayıt Önceki Kayıt

    PAYLAŞIN..